niedziela, 9 lutego 2014

Dziennik budowy



Obowiązek założenia oraz zasady prowadzania dziennika budowy zostały określone w Prawie budowlanym (Dz. U. z 1994 r. Nr 89, poz. 414), art. 45 ust. 1, a doprecyzowane w przepisach wykonawczych – rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia Dz. U. z 2002 r. Nr 108, poz. 953, wydanym na podstawie delegacji ustawowej (art. 45 ust. 4 Prawa Budowlanego). W odpowiednich przypadkach prowadzi się dziennik montażu lub dziennik rozbiórki (art. 45 ust. 3), do których stosuje się odpowiedni przepisy o dzienniku budowy.

Założenie dziennika budowy


Dziennik budowy należy założyć przed rozpoczęciem robót budowlanych. Zazwyczaj dziennik budowy jest gotową książką formatu A4, z nadrukowanymi odpowiednimi (zgodnymi z wzorem określonym w rozporządzeniu) rubrykami, oświadczeniami, protokołami, oraz ponumerowanymi stronami, w dwóch egzemplarzach: oryginał i kopia (na kartach z perforowaną linią ułatwiającą wyrwami kopii). Art. 45 ust. 1 określa, że właściwy organ wydaje odpłatnie dziennik budowy. W praktyce, kupuje się czysty zeszyt dziennika budowy i po przygotowaniu odpowiednich dokumentów:
oświadczenia kierownika budowy o przyjęciu obowiązków, oraz
wpisie w czystym dzienniku budowy osób pełniących samodzielne funkcje techniczne na danej budowie, a także
wypełnieniu strony tytułowej
właściwy organ (administracji budowlanej) rejestruje dziennik budowy nadając mu numer i podbija każdą stronę pieczęcią urzędu.
Osoby uprawnione do wpisów w dzienniku budowy


W dzienniku budowy mogą dokonywać wpisów wyłącznie osoby wymienione w ww. rozporządzeniu (§ 9 ust. 1 rozp. MI). Są to:
inwestor
projektant
kierownik budowy (kierownik robót)
inspektor nadzoru inwestorskiego
uprawniony geodeta
pracownicy organów uprawnionych do dokonywania kontroli na budowie (§ 9 ust. 1 pkt 7 rozp. MI), w tym między innymi:
organ nadzoru budowlanego
organ administracji budowlanej
wojewódzki konserwator zabytków
Części dziennika budowy


Dziennik budowy składa się z:
strony tytułowej (okładki) na której wpisuje się (§ 6 ust. 1 rozp. MI):
nr dziennika budowy (nadaje właściwy organ)
datę wydania
liczbę stron
numer i datę wydania pozwolenia na budowę,
czasem umieszcza się też dodatkowe informacje
nazwę i adres inwestycji
nazwę i adres inwestora
strony określające osoby pełniące samodzielne funkcje techniczne
strony przeznaczone do właściwych wpisów określających przebieg robót i zdarzenia zachodzące w ich trakcie
oświadczenie kierownika budowy o zgodności obiektu (robót) z projektem i przepisami, oraz określające zakres ewentualnych odstępstw
Dziennik budowy po zakończeniu robót


Po zakończeniu robót budowlanych, dziennik budowy należy załączyć do zawiadomienia o zakończaniu robót i wniosku o wydanie pozwolenia na użytkowanie. Załącza się jedynie oryginał dziennika, a więc należy z dziennika wyrwać strony oznaczone jako kopia. Skompletowaną kopię dziennika budowy należy załączyć do dokumentacji powykonawczej jako, że dziennik budowy stanowi integralną część dokumentacji budowy (art. 3 pkt 13 PB), która z kolei wchodzi w skład dokumentacji powykonawczej (art. 3 pkt 14 PB). Dokumentacja powykonawcza przekazywana jest użytkownikowi obiektu, który zobowiązany jest przechowywać ją przez cały okres użytkowania obiektu (art. 60 PB).


Zgodnie z inną interpretacją prawną, oryginał dziennika budowy załącza się do wglądu podczas zgłoszenia organowi nadzoru budowlanego, który wykonuje dla siebie kopie. Sam dziennik budowy jako dokument techniczny budowy przechowuje użytkownik obiektu (administrator). Strony oznaczone jako kopie mogą posłużyć jako dokument np. kierownikowi budowy lub inspektorowi nadzoru inwestorskiego w przypadku jeśli nie jest pracownikiem inwestora.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz