piątek, 22 lutego 2013

Ewidencja gruntów i budynków


Ewidencja gruntów i budynków – w geodezjirejestr publiczny danych liczbowych i opisowych dotyczących gruntów, budynków i lokali oraz danych dotyczących właścicieli nieruchomości (a w przypadku braku danych o właścicielach, danych osób i jednostek organizacyjnych, które tymi nieruchomościami władają) określony w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 w sprawie ewidencji gruntów i budynków[1]. Rozporządzenie określa m.in:
  • sposób zakładania ewidencji gruntów i budynków
  • sposób prowadzenia ewidencji oraz szczegółowe zasady wymiany danych ewidencyjnych
  • szczegółowy zakres informacji objętych ewidencją oraz zakres informacji objętych rejestrem cen i wartości nieruchomości
W Polsce ewidencja gruntów i budynków jest utożsamiana prawnie z katastrem nieruchomości.
Ewidencję gruntów i budynków zakłada się i prowadzi w systemie informatycznym, którego podstawę stanowią komputerowe bazy danych ewidencyjnych. Komputerowe bazy danych ewidencyjnych są integralną częścią Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego. Ewidencja obejmuje całe terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyjątkiem morza terytorialnego, a jednostkami powierzchniowymi podziału kraju dla celów ewidencji są:
  • jednostka ewidencyjna – obszar gruntów położonych w granicach administracyjnych gminy, a w przypadku gdy w skład gminy wchodzi miejscowość o statusie miasta również w granicach administracyjnych miasta. W miastach, w których utworzone zostały dzielnice, jako jednostki pomocnicze gminy, jednostką ewidencyjną może być obszar jednej lub kilku dzielnic. Jednostka ewidencyjna dzieli się na obręby ewidencyjne.
  • obręb ewidencyjny – obszar gruntów położony w granicach wsi i sołectw lub w miastach w granicach dzielnic, osiedli i zespołów urbanistycznych lub teren wyznaczony naturalnymi granicami wyznaczonymi przez cieki, ulice, linie kolejowe i inne obiekty fizjograficzne
  • działka ewidencyjna – ciągły obszar gruntu, położony w granicach jednego obrębu, jednorodny pod względem prawnym, wydzielony z otoczenia za pomocą linii granicznych. Działki położone w granicach jednego obrębu, wchodzące w skład jednej nieruchomości, tworzą jednostkę rejestrową gruntów.
Na ewidencję gruntów i budynków składają się komputerowe bazy danych ewidencyjnych oraz operaty ewidencyjne. Na podstawie baz danych ewidencyjnych tworzone są dla poszczególnych obrębów raporty obrazujące dane ewidencyjne:
  1. rejestr gruntów
  2. rejestr budynków
  3. rejestr lokali
  4. kartotekę budynków
  5. kartotekę lokali
  6. mapę ewidencyjną
Dane zawarte w ewidencji podlegają aktualizacji i są udostępniane. W ewidencji nie wykazuje się budynków, których budowa, według przepisów prawa budowlanego, nie wymaga pozwolenia lub zgłoszenia.
Ewidencję gruntów i budynków prowadzą starostowie lub prezydenci miast na prawach powiatu. W praktyce, jak zauważyła NIK, ewidencja jest często nieaktualna, prowadzona w sposób chaotyczny a samorządy nagminnie łamią przepisy o odrolnieniu gruntów[2].

źródło:

wikipedia

4 komentarze:

  1. Ja się za bardzo na tych rzeczach nie znam, tylko słyszałem o tym w momencie kiedy kupowałem moje upragnione nowe mieszkanie. Udałem się bezpośrednio do dewelopera https://www.eurostyl.com.pl/ i właśnie wtedy wiedziałem już, że będę posiadaczem mieszkania w bardzo atrakcyjnej lokalizacji na pomorzu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Osobiście nigdy takimi rzeczami się nie interesowałem więc na dobrą sprawę nie bardzo wiem o co chodzi. Ja miałem potrzebę aby szybko i sprawnie sprzedać moją działkę budowlaną pod Warszawą. Dlatego jak skontaktowałem się z https://skup-mieszkan.nieruchomosci.pl/skup-dzialek-budowlanych-warszawa/ to praktycznie uzyskałem odpowiedź, że moja działka zostanie przez nich skupiona.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja za bardzo się na tych sprawach nie znam, ale muszę dodać, że na pewno bardzo ważną sprawą jest to aby wiedzieć skąd wziąć ciekawy projekt. Jak dla mnie świetnie je na pewno wykonują w https://zarzycki-konstrukcje.pl/ i jestem przekonana, że każdy tam znajdzie właściwe rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dokładnie takie sprawy są bardzo ważne i ja jeszcze chcę powiedzieć, że również dobrze wiedzieć kto tak naprawdę zajmuje się wyburzaniem. W każdym razie ja korzystałem z usług firmy https://www.wawerbud.pl/wyburzanie/ i to moim zdaniem była najlepsza możliwa opcja.

    OdpowiedzUsuń